Det begynner å bli på tide å oppsummere første halvår i år, som har vært preget av høy aktivitet i bransjen og tilbakevending til «normalen» i form av messer og personlige møter med dere; våre kunder. I løpet av våren har vi stilt ut på messer i Ålesund, Stavanger og Karlstad og vi har besøkt flere andre messer. Mens mye er «normalt» igjen, har vi en pågående krig i vår nærhet som på mange måter påvirker hverdagen, vi har stigende inflasjon og en ganske usikker fremtid. Første halvår har også vært preget av lange leveringstider og mangler på det meste, både varer og kompetanse. Det er nettopp mangel på kompetanse som fremstår som en av de store utfordringene i vår bransje. Hvordan får vi flere unge talenter til å studere innen ingeniørfag og søke til vår bransje?

I Mekanex har vi de siste årene støttet ulike studentprosjekter ved våre ulike tekniske høyskoler. Senest støttet vi teknologene ved Linköpings universitet da de konkurrerte i Delsbo Electric 2022. En konkurranse der studentene skal bygge et skinnebåret elektrisk kjøretøy med så lavt energiforbruk som mulig målt per tilbakelagt personkilometer. Kjøretøyet skal kjøre et spor på 3,36 km med så lavt energiforbruk som mulig. I årets utgave kom Linköpings kjøretøy Rail Snail VI på andreplass med et energiforbruk på 1,17 Wh per tilbakelagt passasjerkilometer. Det kan være litt vanskelig å sette dette tallet i perspektiv, men hadde en bil hatt samme energiforbruk ville en liter bensin være nok fra Stockholm til Brasil! Virkelig godt gjort, sier vi i Mekanex til teknologene og gratulerer med årets andreplass! Kjempegøy at vi fikk være delaktig i dette. Dere som er interessert i en jobb i transmisjonsbransjen hvor vi hjelper hele den nordiske produksjonsindustrien med å opprettholde og styrke sin konkurranseevne, er velkommen til å sende en spontan søknad til oss.

I denne utgaven presenterer vi også et nytt produkt som vi nå har tilgjengelig på Mekanex. Dette er elektrisk drevne sylindre fra slovenske Unimotion. Disse sylindrene er kuleskruedrevne for høy effektivitet, høye hastigheter og lang levetid. De kan ofte være et konkurransedyktig alternativ til pneumatiske sylindre.

Videre slår vi et slag for HepcoMotions skinnesystem for middels til tung last, som er et av markedets mest fleksible systemer, med både rette og sirkulære skinner, med og uten integrert tannstangdrift. Systemet er også tilgjengelig i rustfritt stål for miljøer som krever det.

Vi fortsetter også presentasjonen av våre ansatte, denne gangen presenterer vi Jessica Malmgren, økonomisk administrator i Mekanex.

Til din informasjon har vi stengt uke 30 (25-29 juli), ellers har vi åpent som vanlig hele sommeren.

Kos deg med lesingen, ha en fin sommer så sees vi til høsten!

Staffan Franzén, Administrerende direktør

Det begynner å bli på tide å oppsummere første halvår i år, som har vært preget av høy aktivitet i bransjen og tilbakevending til «normalen» i form av messer og personlige møter med dere; våre kunder. I løpet av våren har vi stilt ut på messer i Ålesund, Stavanger og Karlstad og vi har besøkt flere andre messer. Mens mye er «normalt» igjen, har vi en pågående krig i vår nærhet som på mange måter påvirker hverdagen, vi har stigende inflasjon og en ganske usikker fremtid. Første halvår har også vært preget av lange leveringstider og mangler på det meste, både varer og kompetanse. Det er nettopp mangel på kompetanse som fremstår som en av de store utfordringene i vår bransje. Hvordan får vi flere unge talenter til å studere innen ingeniørfag og søke til vår bransje?

I Mekanex har vi de siste årene støttet ulike studentprosjekter ved våre ulike tekniske høyskoler. Senest støttet vi teknologene ved Linköpings universitet da de konkurrerte i Delsbo Electric 2022. En konkurranse der studentene skal bygge et skinnebåret elektrisk kjøretøy med så lavt energiforbruk som mulig målt per tilbakelagt personkilometer. Kjøretøyet skal kjøre et spor på 3,36 km med så lavt energiforbruk som mulig. I årets utgave kom Linköpings kjøretøy Rail Snail VI på andreplass med et energiforbruk på 1,17 Wh per tilbakelagt passasjerkilometer. Det kan være litt vanskelig å sette dette tallet i perspektiv, men hadde en bil hatt samme energiforbruk ville en liter bensin være nok fra Stockholm til Brasil! Virkelig godt gjort, sier vi i Mekanex til teknologene og gratulerer med årets andreplass! Kjempegøy at vi fikk være delaktig i dette. Dere som er interessert i en jobb i transmisjonsbransjen hvor vi hjelper hele den nordiske produksjonsindustrien med å opprettholde og styrke sin konkurranseevne, er velkommen til å sende en spontan søknad til oss.

I denne utgaven presenterer vi også et nytt produkt som vi nå har tilgjengelig på Mekanex. Dette er elektrisk drevne sylindre fra slovenske Unimotion. Disse sylindrene er kuleskruedrevne for høy effektivitet, høye hastigheter og lang levetid. De kan ofte være et konkurransedyktig alternativ til pneumatiske sylindre.

Videre slår vi et slag for HepcoMotions skinnesystem for middels til tung last, som er et av markedets mest fleksible systemer, med både rette og sirkulære skinner, med og uten integrert tannstangdrift. Systemet er også tilgjengelig i rustfritt stål for miljøer som krever det.

Vi fortsetter også presentasjonen av våre ansatte, denne gangen presenterer vi Jessica Malmgren, økonomisk administrator i Mekanex.

Til din informasjon har vi stengt uke 30 (25-29 juli), ellers har vi åpent som vanlig hele sommeren.

Kos deg med lesingen, ha en fin sommer så sees vi til høsten!

Staffan Franzén, Administrerende direktør